Tandudtrækning

Har du brug for at få trukket en tand ud?

I særlige tilfælde kan vi beslutte, at du har brug for en tandudtrækning på grund af en række årsager. Nogle tænder ekstraheret fordi det er alvorligt nedslidte; andre kan have en avanceret form for periodontal sygdom eller være knækket/slået i stykker så den på ingen måder kan reddes. Andre tænder kan have brug for at blive trukket ud fordi de er dårligt placeret eller i forbindelse med tandregulering.

Udtrækning af en enkel tand kan føre til problemer relateret til tyggeevne, problemer med din kæbe eller skiftende tænder. Dette har stor indvirkning på din tandsundhed.

For at undgå disse komplikationer, vil vi i de fleste tilfælde diskutere alternativer til udtrækning og udskiftning af den udtrukket tand.

Udtrækningsprocessen

På tidspunktet for udtrækningen bliver tandlægen nød til at bedøve tanden, kæbebenet og tandkødet omkring tanden. Du bliver bedøvet med lokalbedøvelse.

Under udtrækningen vil du føle et vis pres, det er fordi man rykket roligt frem og tilbage i tanden for at løsne den.

Du vil føle presset, men ingen smerte fordi bedøvelsen har bedøvet de nerver som sender smerten rundt.

Hvis du føler smerte på noget tidspunkt under udtrækningen så lad os vide det med det samme.

Sektionering af tanden

Nogle tænder kræver sektionering. Det er en meget almindelig procedure når en tand er så solidt forankret i sin sokkel eller har en buet rod. Tandlægen skærer tanden i sektioner og fjerner derefter hver sektion en ad gangen.

Efter tandudtrækningen

Efter tandudtrækningen er det vigtigt at der dannes en ”blodprop” som kan stoppe blødningen og derved begynde den helende proces. Du skal bide i et gazebind i 30-45 minutter umiddelbart efter udtrækningen. Hvis blødningen fortsætter skal du have placeret et andet gaze i yderligere 30 minutter. Du kan gøre dette op til flere gange for at standse blødningen.

Efter blodet størkner er det vigtigt ikke at forstyrre eller fjerne det størknede blod. Skyl ikke kraftigt, intet rygning, alkohol eller tandbørstning på området i 72 timer. Disse aktiviteter kan løsne det størknet blod og hindre healings processen. Begræns også hård motion de næste 24 timer da det øger blodcirkulationen.

Efter tanden er trukket ud kan du føle en vis smerte og opleve hævelser. En ispose eller en uåbnet pose frosne grønsager på det hævede område kan minimere dette. Hævelsen aftager normalt efter 48 timer.

Brug smertestillende medicin som anvist. Ring til vores kontor, hvis medicinen ikke virker som tiltænkt.Hvis antibiotika er ordineret, fortsætter du med at tage dem i den angivne tid, selvom tegn og symptomer på infektion er væk.Drik masser af væske og spise nærende, blød mad på dagen for udtrækningen. Du kan spise normalt, så snart du er komfortabel igen.

Det er vigtigt at genoptage din normale mund rutine efter 24 timer. Dette bør omfatte tandbørstning og tandtråd af dine tænder mindst en gang om dagen. Dette vil fremskynde helbredelse og hjælpe med at holde din mund frisk og ren.

Efter et par dage, bør du føle fremskidt og kan genoptage dine normale aktiviteter. Hvis du har kraftig blødning, stærke smerter, fortsatte hævelse i 2-3 dage, eller en reaktion på den medicin, skal du ringe til vores klinik med det samme.