Tandrensning – Hvorfor er det vigtigt?

Hvad er en tandrensning og polering og hvorfor får man dem?

En tandrensning er en rensning hvor man fjerner plak, (blødt, klistret, bakteriefyld film) og tandsten som er blevet opbygget på tænderne henover tiden. Dine tænder er konstant badet i spyt som indeholder calcium og andre substandser som hjælper til med at styrke og forsvare tænderne. Imens dette er en god ting, bygger vi altså også calciumdepoter på tænderne. Denne kalkede substans vil over tid ophobe sig, som kalk i et rør eller en kedel. Normalt er det samme farve som ens tænder og kan let blive misforstået som en del af tanden, men det kan også variere fra brun til sort i farven.

Hvis man lader tandsten stå til i ens mund, giver det de rigtige forhold for bakterier til at trives ved dit tandkød. Formålet med at rengøre og polere dine tænder er at efterlade overfladen af tænderne ren og glat så bakterier ikke kan klæbe sig fast til dem, og du har bedre chance for at holde dine tænder rene, når du er hjemme.

Det efterlader også følelsen af at have glatte og rene tænder, hvilket er behageligt når tungen køre over dem.

Hvordan er en tandrensning?

En tandlæge bruger specielle instrumenter, til forsigtigt at fjerne tandsten og plak uden at gøre skade på tænderne. De instrumenter som tandlægen kan bruge når de udføre en tandrensning og hvordan de føles er beskrevet nedenunder.

Ultralyds instrumenter

Normalt bruger man først et ultralyds instrument, som bruger kildende vibrationer til at løsne store stykker tandsten. Den sprayer også en kold tåge af vand, imens den vasker bakterier væk og holder en ordentlig temperatur. Apparatet laver typisk en vibrerende eller høj hvæsende lyd. Denne lyd kan synes højere, fordi lyden bliver forstærket inde i dit hoved, ligesom ved brug af en elektrisk tandbørste.

Ultralydsinstrumentet ende er kurvet og rund og bruges altid rundt om tanden. Den er ikke skarp da dens formål er at slå tandsten løs og ikke at skære ind i tanden. Det er en god idé at informere tandlægen hvis det gør ondt eller det kilder, så det kan justere deres instrumenter ordenligt eller løsne trykket.

Ved meget tandsten som har siddet og hærdet længe, kan det tage længere tid at fjerne. Så denne tandrensning kan tage længere tid end din næste. Tænk på det sådan, man gør ikke rent i sit hus i seks måneder kontra at gøre rent hver uge. Det seks måneders job tager selvfølgelig længest tid.

Håndredskaber

Når et stort stykke tandsten er fjernet, vil tandlægen skifte over til håndredskaber for at fjerne mindre stykker tandsten og gøre overfladen glat. Disse redskaber er kurvet og skarpe, for at matche kurverne på tænderne. Det gør det lettere at fjerne små stykker tandsten ved forsigtigt at skrabe dem af, ved moderat pres.

Polering

Når overfladen er renset, vil tandlægen polere dine tænder. Når man polere bruger man en et langsom hastigheds værktøj med en blød gummi kop som drejer i enden. Prophylaxis som er en slags speciel tandpasta man bruger til at polere tænderne med.

Fluoride

Din tandlæge kan også påføre fluoride. Dette er det sidste og min favorit part når man får en tandrensning. Fluoride kommer i mange slags smage såsom chokolade, mint, jordbær, kirsebær, vandmelon, pinacolada og det kan blive mixet ligesom en isvaffel. Men husk at dette kun bør anvendes af professionelle, og må kun komme på overfladen af dine tænder, hvis man sluger meget af dette kan det føre til mavepine da det ikke er meningen at det skal fordøjes.

Fluoride skum eller gel bliver placeret i en lille fleksibel form og placeret over tænderne i 30 sekunder. Efter denne behandling vil patienten blive bedt om at spytte så meget så muligt ud igen. Fluoriden hjælper med at styrke tænderne imod syre og bakterier som tandsten og plak medføre. Det er anbefalet at man ikke spiser eller drikker 30 minutter efter fluoriden er kommet på tænderne.

Kommer det til at gøre ondt?

De fleste mennesker finder en tandrensning smertefrit. Mange mennesker beskriver en tandrensning som behagelig og de nyder at få en rensning og elsker følelsen af det glatte tænder bagefter.

Husk at informere din tandlæge hvis du ved at der er bestemte ting du ikke bryder dig om. De har oftest flere løsninger så man kan gøre tandrensningen god for begge parter.

Når en tandrensning gør ondt kan det være opstået af flere faktorer: En hård tandlæge, synlige tandhalse (giver ubehagelige isninger) eller ømt tandkød.

Periodontale sygdomme er infektioner i tandkødet, som gradvist ødelægger understøtten af dine naturlige tænder. Der er talrige sygdomme som hver især kræver forskellige behandlinger. Plak er den hovedsagelige årsag til tandkødssygdomme, hos de fleste mennesker. Ved daglig tandbørstning og brug af tandtråd kan man forebygge de fleste sygdomme. Et problem er at mange mennesker glemmer at gøre netop dette dagligt og en tandrensning hos din tandlæge kan derfor være nødvendigt.

Hvorfor er oral hygiejne så vigtigt?

Voksne over 35 år, mister flere tænder til tandkødssygdomme (Parodontose) end fra huller i tænderne (Caries). Tre ud af fire voksne er påvirket af dette på et tidspunkt i deres liv. Den bedste måde at forebygge caries og parodontose er ved grundig tandbørstning og ved brug af tandtråd hver dag.

Tandkødssygdomme og huller i tænderne er begge forsaget af en bakteriebelægning kaldet plak. Plak er en gennemsigtig belægning, som klistre til dine tænder ved starten af dit tandkød. Plak bliver konstant dannet på dine tænder. Igennem daglig børstning og brug af tandtråd, kan du fjerne plakken og forebygge tandkødssygdomme.

Tandkødssygdomme kan fremskyndes ved forskellige faktorer. Hvoraf det hovedsageligt skyldes bakterier forsaget af plak. Hvis plak ikke fjernes dagligt via børstning og brug af tandtråd, bliver plakken hård og der dannes tandsten.

Andre vigtige faktorer der påvirker sundheden for dit mund:

• Rygning
  • At skære tænder
  • Medicin
  • Dårlig ernæring

Periodontale sygdomme

Bakterier fundet i plak producere toxiner eller giftstoffer der irritere tandkødet, som kan få det til at blive rødt, hævet og bløde let. Hvis denne irritation er bliver ved, vil tandkødet separeres fra tænderne og danne små lommer. Som sygdommen skrider frem vil det understøttende tandkødsvæv og ben som holder tænderne på plads forværres. Hvis man ikke bliver behandlet vil dette føre til at man taber sine tænder.

Forebyggelse af tandkødssygdomme

Den bedste måde at forbygge mundsygdomme er ved effektivt børste tænder og bruge tandtråd, så vel at gå til tandlægen regelmæssigt og blive undersøgt. Selvom du flittigt bruger din tandbørste og husker at bruge tandtråd. Kan folk stadig udvikle tandkødssygdomme, hvis man er ude for dette bør man komme i behandling i forbindelse med sin tandlæge.