rodbehandling

Hvad er rodbehandling?

En rodbehandling er en af de mest almindelige tandbehandlinger, der bliver udført godt og vel 14 millioner hvert år.

Denne enkle behandling kan redde dine naturlige tænder og forebygge behovet for tandimplantater eller broer. Kontakt os her for nærmere information af rodbehandling i vores klinik i Valby

I centrum af din tand er pulp. Pulp er en samling af blodkar, der hjælper med at opbygge den omgivende tand. Infektion af pulpen kan være forårsaget af traumer på tanden, dyb forfald, revner og huller, eller gentagne tandbehandlinger. Symptomer på infektionen kan identificeres som synlig skade eller hævelse af tanden, følsomhed over for temperatur eller smerter i tand og tandkød.

Hvordan udføres en rodbehandling?

Hvis du oplever nogen af disse symptomer, vil din tandlæge sandsynligvis anbefale ikke-kirurgisk behandling for at fjerne den syge pulp. Denne sårede pulp fjernes og rodkanalsystemet er grundigt rengjort og forseglet. Denne terapi indebærer normalt lokalbedøvelse og kan blive afsluttet på et eller flere besøg afhængig af den nødvendige behandling. Succesraten for denne type behandling er omkring 90%. Hvis din tand ikke er modtagelig overfor endodontisk behandling vil du blive informeret på givende tidspunkt ved konsultationen. Vi bruger lokalbedøvelse for at fjerne ubehag. Derudover kan vi give lattergas analgesi hvis indiceres. Du vil være i stand til at køre hjem efter din behandling, og du vil sandsynligvis være i stand til at vende tilbage til din normale rutine.