MundHygiejne

Hvorfor er mund hygiejne så vigtig?

Voksne over 35 år, mister flere tænder til tandkødssygdomme (Parodontose) end fra huller i tænderne (Caries). Tre ud af fire voksne er påvirket af dette på et tidspunkt i deres liv. Den bedste måde at forebygge caries og parodontose er ved grundig tandbørstning og ved brug af tandtråd hver dag.

Tandkødssygdomme og tandforfald er begge forsaget af en bakteriebelægning kaldet plak. Plak er en gennemsigtig belægning, som klistre til dine tænder ved starten af dit tandkød. Plak bliver konstant dannet på dine tænder. Igennem daglig børstning og brug af tandtråd, kan du fjerne plakken og forebygge tandkødssygdomme.

Sådan børster du dine tænder

Hvis du føler smerte imens du børster tænder eller har nogle spørgsmål omkring korrekt børstning, kan du ringe til os på TELEFON NR.

Valby tandlægen anbefaler at man bruger en blød eller medium tandbørste. Du placere tandbørsten i en 45 graders position, hvor tandkødet og tænderne mødes. Bevæg forsigtig tandbørsten i cirkelbevægelser, imens du børster ydresiden af dine tænder. Pres let imens du børster mellemrummene mellem tænderne, men pres ikke så meget at du føler ubehag.

Når du er færdig med ydresiden af dine tænder, følger du samme procedure imens du børster bagsiden af dine tænder.

Når du skal rengøre indersiden af fortænderne oppe og nede, så skal du holde tandbørste lodret. Lav flere forsigtige frem-og-tilbage bevægelser over hver tand. Glem ikke at børste det omkringværende tandkød forsigtigt.

Det næste du skal, er at børste dine tandflader, ved at bruge korte, forsigtige strøg. Skift børste position så ofte som muligt for at være sikker på du børster alle flader. Efter du er færdig, rens gentagende gange med vand for at fjerne plak, du har løsnet via børstningen.

Sådan bruger du tandtråd

Tandkødsbetændelse opstår oftest imellem tænderne, hvor tandbørsten ikke kan nå. Brug af tandtråd er en yderst effektiv måde at fjerne plak på. Det er dog vigtigt at man har en ordentlig teknik. Disse instruktioner vil hjælpe dig, men husk det kræver tid og øvelse.

Du starter med at tag et stykke tandtråd, på omkring 40 cm. Snor let det meste af tandtråden rundt om din midterste finger på den ene hånd.Snor resten af tandtråden rundt om din anden midterste finger.

For at rengøre i overmunden, hold tandtråden stramt mellem tommelfinger og pegefinger med begge hænder. Sæt forsigtigt tandtråden stramt imellem tænderne ved at bruge frem-og-tilbage bevægelser. Du må ikke tvinge tandtråden eller presse det hårdt op. Bring tandtråden helt op til tandkødet, og dan en C-kurve mod den ene tand. Kør tandtråden forsigtigt ind i det mellemrum mellem tanden og tandkødet, indtil du føler en let modstand. Bevæg tandtråden op og ned på siden af den ene tand. Husk at du skal rengøre begge tandoverflader, for hver mellemrum. Forsæt sådan i hele overmunden. Vær forsigtig med ikke at skære i tandkødet, når tandtråden bliver beskidt, vend blot fingeren for at få et rent stykke.

For at rengøre undermunden, dirigere du tandtråden med begge pegefingre. Glem ikke bagsiden af din inderste tand, både i under- og over munden.

Når du er færdig, rens gentagende gange med vand, for at fjerne plak og madrester. Du skal ikke være urolig hvis dit tandkød bløder eller er ømme den første uge, du bruger tandtråd. Hvis dit tandkød gør ondt imens du bruger tandtråd, kan det være at du gør det for hårdt eller niver dit tandkød. Når har brugt tandtråd dagligt og fjernet plak fra dine gummer, vil det automatisk hele og stoppe med at bløde.

Pleje af følsomme tænder

Nogen gange efter en tandbehandling, kan tænderne være følsomme overfor varmt og koldt. Dette skulle ikke vare ved, hvis munden holdes ren. Hvis munden ikke holdes ren vil følsomheden vare ved og endda blive forværret. Hvis dine tænder er særligt følsomme bør du kontakte din tandlæge. De kan rådgive dig og give dig specielt tandpasta eller mundskyld for følsomme tænder.

At vælge mundhygiejne produkter

Der er rigtig mange produkter på marked, og det kan være uoverskueligt og forvirrende at vælge imellem alle produkterne. Her er nogle forslag til hvilke slags tandpleje produkter, der vil fungere for de fleste patienter.

Elektriske tandbørster er sikre og effektive for mange patienter. Oral vandingsanlæg (vand sprøjtene produkt) vil rense din mund godt, men vil ikke fjerne plak. Du skal børste og bruge tandtråd, hvis du benytter et oralt vandingsanlæg. Vi ser fantastisk resultater med de elektriske tandbørster ved navn Rotadent og Interplak.

Nogle tandbørster har en gummi bagside som er beregnet til at massere gummerne efter tandbørstingen. Der findes også bitte små børster kaldet mellemrumsbørster, som rengøre mellem dine tænder. Hvis disse bruges forkert kan du skade dine gummer, så rådføre dig med din tandlæge inden brug.

Hvisfluortandpasta og mundrens bruges sammen med tandbørste og tandtråd, kan det reducere tandforfald med 40%. Husk disse produkter ikke er anbefalet til børn under 6 år. Tandpasta med tandstenskontrol vil reducere tandsten ved tandkødet, men tandkødsbetændelse starter længere nede og det et endnu ikke bevist at dette produkt reducere chancen for tandkødsbetændelse.

Anti-plak mundskyld er anbefalet af det Amerikanske Tandlæge Forbund, det indeholder midler der kan hjælpe med bringe tandkødsbetændelse under kontrol. Brug dette med tandbørstning og tandtråd.

Professionel tandrensning

Daglig tandbørstning og brug af tandtråd vil holde tandproblemer til et minimum, men med en professionel tandrensning vil fjerne tandsten og plak på de steder din tandbørste og tandtråd ikke kan nå. En årlig gennemgang af dine tænder hos os, vil sikre dig imod tandsygdomme og sikre dig dine tænder resten af livet.