Hvilken farve er dine tænder?

Selvfølgelig er der ingen “rigtige” svar. Tænder kommer i endeløse nuancer og intervaller. Når vi taler om tand farve i vores klinik, forsøger vi at bryde det ned i ikke færre end 40 nuancer (lys til mørk) og intervaller (farve). For eksempel kunne man have en meget lys nuance af tand i det rødbrune område, eller en mørk nuance tand i det grå område. Alles tænder er unikke og mulighederne er uendelige.

Du undrer dig måske, hvad der gør at tanden har sin farve nu, eller hvad farve den vil være i fremtiden? Vi kender alle til kaffe og tobak som værende store syndere af farvede tænder, men hvad går ind i fremstilling af en tand farve?

Ting vi ikke kan kontrollere:

• Genetik – Vidste du, at du kan arve din tand farve? Du kan også arve din tilbøjelighed til tandfarvning.
  • Alder – Vi ved nu, at tænderne simpelthen bliver gule, når vi ældes.
  • Medicin – Nogle lægemidler, såsom visse antibiotika, kan medføre, at din tandfarve ændres.
  • Skade – Skadet tænder kan forårsage indre misfarvning af den indre del af tanden er “dentin”, som er vanskelig at afhjælpe.

Ting vi kan kontrollere:

• Mad og drikkevarer – Visse fødevarer og drikkevarer, såsom bær, saucer, kaffe, mørk sodavand, sort te og rødvin, årsag farvning over tid.
  • For meget fluoride – For meget af dette under tændernes udvikling kan forårsage misfarvninger.
  • Rygning – Det er velkendt, at cigaretter og andre tobaksvarer gør ens tænder gule og til sidst brune.

Er dine tænder ikke helt så hvide som du ønsker, så bestil en tid til blegning af tænder her i valby hos os.

Similar Articles